وبلاگ

تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری چیست؟ راهکارهایی برای تصمیم گیری درست

مهارت تصمیم گیری چیست؟ آیا روش های تصمیم گیری درست را می دانید؟ چقدر تصمیمات اشتباه اتخاذ کرده اید؟ چگونه می توان مهارت حل مساله را یاد بگیریم؟ واقعیت این است که تصمیمات بخشی از زندگی روزمره هستند از تصمیمات ساده مانند پختن غذا تا تصمیمات مهم تر و جدی…
ادامه مطلب
تعارض

تعارض

تعارض به معنای برخورد بین دوفرد است که آرزوها، عقاید یا ایده های متفاوتی دارند. این برخورد ها ممکن است بین دوستان، یا کسانی رخ دهد که باهم دوست نیستند. ممکن است تعارض بین بزرگسالان/ والدین، دبیران، همسایگان و مانند این ها ایجاد شود. رویارویی با تعارض به ویژه برای…
ادامه مطلب
برونر

نظريه رشد شناختي برونر

«یکی دیگر از نظریه های تحول شناختی که رابطۀ بسیار نزدیکی با آموزش دارد، نظریۀ جروم اس. برونر است. نظریۀ او بیش از هر نظریۀ دیگری بر فرایند تفکر تأکید می‌کند. به عقیدۀ برونر (۱۹۶۱) بازدۀ اصلی تحول شناختی تفکر است، و هدف آموزش و پرورش نیز باید این باشد…
ادامه مطلب
یادگیری

سبک های یادگیری

رویکرد شخصی یادگیرندگان به یادگیری، حل مسئله، و پردازش اطلاعات یا روشی که یادگیرنده در یادگیری خود آن را به روش های دیگر ترجیح می دهد. وولفلک اصطلاح ترجیح یادگیری را بهتر از سبک یادگیری می داند و آن را این گونه تعریف می کند: « راههای مورد پسند فرد…
ادامه مطلب
تفکر وزبان

ویگوتسکی و مراحل رشد زبان در کودکان

ویگوتسکی در رشد زبان سه مرحله را از هم متمایز می سازد: گفتار اجتماعی، گفتار خودمحورانه و گفتار درونی ابتدا گفتار اجتماعی یا گفتار بیرونی ظاهر می گردد. نقش این گفتار کنترل رفتار دیگران است. مثلا وقتی که کودک به مادر می گوید” شیر می خواهم” یا ” بیا”، “برو”…
ادامه مطلب
رشد

درباره ی روانشناسی رشد چه می‌دانید؟

رشد يعني تغييراتي كه به طور مستمر در طول زندگي ارگانيسم (از لحظه انعقاد نطفه تا لحظه ي مرگ) بوجود مي آيد. رشد از فرايندهايي عبور مي كند كه در ارگانيسم برنامه ريزي شده است و تعامل هايي را پشت سر مي گذارد كه بين ارگانيسم و محيط بوجود مي…
ادامه مطلب
اختلال یادگیری

درباره ی اختلالات یادگیری چه می‌دانید؟

اصطلاح ناتواني يادگيري اولين بار توسط ساموئل كرك در ١٩٦٢مطرح شد. روشن ترين معيار تشخيص ناتواني خاص يادگيري ويژگي خاص و اختصاصي اين اختلال است. تعريف اختلالات يادگيري اصطلاح ناتواني يادگيري به يك نوع نارسايي شناختي در يك يا چند فرآيند ذهني در حوزه درك صحيح زبان گفتاري، نوشتاري شنيداري،…
ادامه مطلب
بازی

چرا بازی؟

هیچ کس مجبور به بازی کردن نیست. ما بازی می کنیم چون بازی کردن لذت‌بخش است. مثل فوتبال بازی کردن در عصر یک روز آفتابی یا کشف پاسخ مسئله در یک رمان معمایی. «لذت» هسته‌ی اصلی همه‌ی بازی‌هایی است که از ابتدا تاکنون ایجاد شده اند (حداقل همه‌ی بازی‌های خوب…
ادامه مطلب
حافظه

درباره ی حافظه چه می دانید؟

حافظه، از اصطلاحات به‌کار رفته در علم روانشناسی و به معنای توانایی یادگیری، یادداری و یادآوری مطالب و رویدادهای فراگرفته شده می‌باشد. در واقع حافظه نیروی پیوند دهنده ما به‌ اندیشه‌ها و ادراکات ماست. اولین تحقیقات درباره حافظه به صورت منظم و مدون توسط هرمان ابینگهاوس (Herman Ebbinghaus) انجام گرفت.…
ادامه مطلب
مرگ

مفهوم مرگ در ناهنجاری روانی و روان درمانی از نگاه اگزیستانسیال

فرضیات اساسی: 1.ترس از مرگ نقش عمده ایی در تجربه ی درونی ما دارد 2.کودک در سنین پایین دلمشغولی فراگیری با مرگ دارد 3.ما برای روبه رو شدن با این ترس ها دفاع هایی(دفاع هایی مبتنی بر انکار) در برابر مرگ آگاهی بر می انگیزیم 4.و بالاخره بر پایه ی…
ادامه مطلب
X