تعارض

تعارض به معنای برخورد بین دوفرد است که آرزوها، عقاید یا ایده های متفاوتی دارند. این برخورد ها ممکن است بین دوستان، یا کسانی رخ دهد که باهم دوست نیستند. ممکن است تعارض بین بزرگسالان/ والدین، دبیران، همسایگان و مانند این ها ایجاد شود. رویارویی با تعارض به ویژه برای جوانان مشکل است، زیرا آن ها معمولا در مقایسه با بزرگسالان قدرت زیادی ندارند.

 

افراد هنگام تعارض چگونه واکنش نشان می دهند؟

بعضی افراد با پرخاشگری واکنش نشان می دهند. آن ها فریاد می زنند، حرفشان را تحمیل می کنند یا کنایه آمیز صحبت می کنند. بعضی ها دعوا می کنند، دیگری را دست می اندازند یا غیبت می کنند. برخی دیگر واکنش خود را با کناره گیری از تعارض نشان می‌دهند. آن ها ساکت می شوند، تعارض را نادیده می گیرند یا احساساتشان را ترمیم می کنند، طوری که انگار این تعارض موضوع مهمی نیست. همۀ موارد بالا چه راهبردهای بیهوده که شامل پرخاشگری و اجتناب می شود، چه راهبردهای کثیف مانند انتقام گرفتن، باعث بدتر شدن تعارض می شود.

پیامدهای پرخاشگری و اجتناب:
پرخاشگری:

جریحه دار شدن احساسات

وارد شدن آسیب جسمانی

از دست دادن دوستان

به دردسر افتادن در خانه

تحریم شدن

به دردسر افتادن در مدرسه

گرفتن نمرات بد

از دست دادن فرصت شرکت در فعالیت ها

اجتناب:

برآورده نشدن نیازها

قربانی شدن

احساس ناامیدی

احساس افسردگی

جریحه دار شدن احساسات

احساس خشم و بی میلی

تغییر نکردن شرایط

افزایش میزان تعارض

هر دو روش پرخاشگری و اجتناب موجب قربانی شدن افراد می شود. افرادی که از تعارض اجتناب می کنند خودشان قربانی می شوند و حتی ممکن است به احساس رنج خود جنبۀ تقدس بخشند. افرادی که پرخاشگر می‌شوند دیگران را قربانی می کنند. به علاوه آنها زمانی که دیگران به خاطر رفتار آسیب زایشان ترکشان می کنند قربانی خشم خودشان می شوند.

مهارت های مربوط به حل تعارض

در این مبحث مهارت هایی را برای حل تعارض یاد می گیرید. از کلمه «ابداس» استفاده کنید تا به شما کمک کند گام های حل کردن مثبت و مولد تعارض را به خاطر بسپارید.

ابداس:

انتظارات مثبت. سعی کنید به تعارض بیش تر به چشم فرصت نگاه کنید تا رقابت.

بررسی تعارض. نگاه دقیق تری به تعارض داشته باشید تا بتوانید آن را در سه سطح درک کنید:  خود موقعیت، احساساتتان دربارۀ موقعیت و نقشتان در ایجاد تعارض.

درخواست برای حل تعارض. فقط در صورتی می توانید تعارضتان را با دیگران حل کنید که ان ها را در این فرایند شرکت دهید.

ارتباط. دربارۀ تعارض به شیوه ای مستقیم، شفاف و محترمانه صحبت کنید.

سنجش گزینه ها. گزینه هایتان را بسنجید.

 

ابزارهایتان را یکپارچه کنید

درک در سه سطح

هنگامی که با تعارضی مواجه می شوید سه مورد بر واکنش شما تاثیر می‌گذارد اولین مورد موقعیتی است که موجب تعارض شده است. مورد بعدی احساس شما دربارۀ موقعیت است و مورد سوم پی بردن به نقش تان در ایجاد تعارض است. هنگامی که تعارضی را در هر سه سطح درک کنید می توانید واکنش موثرتری نشان دهید.

 

یک تمرین:

دسته بندی تعارض:

دور چهار عبارت که به بهترین وجه واکنش شما را هنگام مواجهه با تعارض نشان می دهند، دایره بکشید. اگر بعد از عبارت حرف ق آمده بود با قرمز؛ اگر بعد از عبارت حرف الف آمده بود، با آبی و اگر بعد از عبارت حرف ب آمده بود با بنفش دایره بکشید. کدام رنگ برای شما بیشتر از بقیه تکرار شده است؟

به طرف مقابل می گویم چه کار اشتباهی انجام داده است.  ق

با خواسته طرف مقابلم موافقت می کنم.  الف

به دنبال مصالحه هستم. ب

موضوع را عوض می کنم.  الف

تلاش می کنم برنده شوم.  ق

افکار و احساساتم را برای خودم نگه می دارم. الف

سعی می کنم بفهمم طرف مقابل چه فکری می کند.  ب

عدم توافق را نادیده می گیرم.  الف

دعوا می کنم.  ق

نفس عمیقی می کشم و قبل از آن که حرفی بزنم به آن فکر می کنم.  ب

برای این که مطمئن شوم به خواسته ام می رسم داد میزنم.  ق

سعی می کنم افکار و احساساتم را با طرف مقابل در میان بگذارم.  ب

 

 

قرمز= پرخاشگرانه

آبی= اجتنابی

بنفش= مولد

 

 

گردآورنده: دنیافمی تفرشی

برگرفته از کتاب حل تعارض پیرسون

پیام بگذارید

X