مدارا با همسر پرخاشگر

پرخاشگری یکی از خصوصیات رفتاری نابهنجار است که متاسفانه در میان افراد جامعه روز به روز در حال گسترش است، برخورد با فرد پرخاشگر، زمانی که این فرد همسر شما باشد می تواند بر کیفیت زندگیتان و لذت بردن از آن تأثیر بگذارد.

وضعیت سلامت جسمانی و روانی، فشار های اجتماعی و اقتصادی، ناکامی، اضطراب و استرس از جمله علل پرخاشگری است ؛ اما نحوه رفتار با همسر پرخاشگر چگونه است ؟

 اولین قدم در برخورد با پرخاشگری همسرتان، آن است که سکوت کنید، به صحبت‌های او کاملاً گوش دهید تا متوجه رنج درونی او شوید، می توانید با پرسیدن سوال در مورد علل عصبانیت او متوجه مسئله شوید و با آگاهی از مسئله، مفهوم صحبت‌های همسرتان را به او انعکاس دهید زیرا با انعکاس محتوا و مفهوم، آگاهی او نسبت به خشمش افزایش و خشم او به مراتب کاهش می‌یابد.

با همسرتان قرارداد بنویسید.

برای کاهش رفتارهای پرخاشگرانه نوشتن قرارداد و متعهد کردن او به انجام آن می‌تواند در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه موثر باشد. به عنوان مثال بعد از پرخاشگری، ۵ کار خوب انجام دهد تا جبران رفتارهای پرخاشگرانه او شود

یا  هنگام شروع پرخاشگری در حین بحث و گفتگو، بحث را متوقف کنید و آن را به زمان دیگری موکول کنید و حتما بعد از آرام شدن همسرتان، راجع به مساله و رفع آن صحبت کنید.

سعی کنید احساسات خود را بیان کنید.

 اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید ممکن است  همسرتان متوجه احساس درونی شما نشود پس به جای نمایش خشم و عصبانیت، با استفاده از کلمات مناسب، احساس خود را بیان کنید.

مثلا «زمانی که به صحبت های من گوش نمیدهی، ناراحت می شوم». با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می کنید.

سعی کنید مرزهایی را برای خودتان تعیین کنید و نوع رابطه و انتظاراتی که از طرف مقابل دارید را به طور قاطعانه، با او در میان بگذارید

از راهکارهای نام برده شده می توان به این نتیجه رسید که بهترین راهکار برای برخورد صحیح با همسر پرخاشگر، حفظ آرامش، سکوت، احترام و بیان احساسات است. که با در نظر گرفتن این موارد می توانید زندگی لذت بخشی را برای خود و اعضای خانواده به ارمغان آورید.

پیام بگذارید

X