آیا در رابطه ی عاطفی سالمی قرار دارید؟ نشانه‌های یک رابطه عاطفی ناسالم چیست؟

رابطه

در یک رابطه عاطفی ناسالم، یک یا هر دو طرف رابطه احساس رضایت، امنیت، احترام و عشق نمی‌کنند. در چنین رابطه‌ای، ممکن است تعارضات، خشونت، کنترل، تحقیر، بی‌توجهی، خیانت و … وجود داشته باشد. این رابطه می‌تواند به سلامت روانی و جسمی طرفین آسیب بزند و باعث کاهش خودارزشگرایی، افسردگی، اضطراب، استرس و … شود.

حال چه نشانه‌هایی می‌تواند برای این پدیده وجود داشته باشد؟

  1. خیانت: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به هم عدم وفاداری نشان دهند و با فرد دیگری رابطه برقرار کنند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. خیانت باعث شکستن اعتماد، تحریک حسادت و تولید درگیری‌های زناشویی می‌شود.
  2. سوء استفاده: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه از قدرت، منابع، احساسات یا جسم همسر یا همراه خود سوء استفاده کنند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. سوء استفاده می‌تواند به صورت کلامی، عاطفی، جسمی، مالی یا جنسی باشد.
  3. بحث و تعارض: وقتی در رابطه بحث‌ها و تعارضات زیاد و مکرر باشند و به صورت سازنده حل نشوند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. بحث و تعارض باعث کاهش همدلی، هم‌صحبتی، هم‌افزایی و هم‌پذیرایی می‌شود.
  4. عدم اعتماد: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به هم اعتماد ندارند و همیشه در حال شک کردن، پرسیدن، بررسی کردن و محدود کردن هم هستند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. عدم اعتماد باعث کاهش احترام، افزایش حسادت و تولید استرس می‌شود.
  5. عدم تعادل: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به خود یا همسر یا همراه خود اولویت نمی‌دهند و درگیر افراط یا تفریط در مسائل مختلف مثل کار، تفریح، خانواده، دوستان و … هستند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. عدم تعادل باعث کاهش زمان و کیفیت بودن با هم، از دست دادن هویت فردی و تضعیف رابطه می‌شود.
  6. نبود ارتباط: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه نمی‌توانند با هم صحبت کنند، نظرات، احساسات، نیازها و انتظارات خود را به هم برسانند، گوش دهند و درک کنند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. نبود ارتباط باعث بروز سوء تفاهم‌ها، اختلاف‌ها، دوری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها می‌شود.
  7. عدم احترام: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به شخصیت، حقوق، حریم، عقاید و احساسات همسر یا همراه خود احترام نگذارند و آن‌ها را تحقیر، توهین، تمسخر یا زیر سوال ببرند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. عدم احترام باعث کاهش خودارزشگرایی، خودپسندی و خودبینی می‌شود.
  8. خصومت: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به هم خصومت‌ورزند و با هم رقابت کنند به جای همکاری و پشتیبانی، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. خصومت باعث کاهش هم‌پذیرایی، هم‌پنداری و هم‌افزایی می‌شود.
  9. ارعاب: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه یکدیگر را تهدید کنند یا تحت فشار بگذارند تا به خواسته‌های خود برسند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. ارعاب باعث کاهش اعتماد، تولید ترس و استرس می‌شود.
  1. خشونت: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به هم آسیب جسمانی بزنند چه به صورت مستقیم مثل ضرب و شتم چه به صورت غیر مستقيم. خشونت باعث ایجاد صدمات، درد، ترس و نفرت می‌شود .
  2. عدم حمایت: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه از هم حمایت نکنند و به هم توجه، تشویق، تعهد و محبت نشان ندهند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. عدم حمایت باعث کاهش اعتماد به نفس، افزایش احساس بی‌اهمیتی و بی‌کفایتی می‌شود.
  3. عدم رشد: وقتی یک یا هر دو طرف رابطه به هم کمک نکنند تا به رشد فردی و حرفه‌ای بپردازند و به هم اجازه ندهند تا تجارب، علایق، استعدادها و اهداف خود را پیدا و پیگیری کنند، این نشان دهنده یک رابطه ناسالم است. عدم رشد باعث کاهش خلاقیت، انگیزه و خوشحالی می‌شود .

 

این ها نشانه‌های یک رابطه عاطفی ناسالم هستند. البته هر رابطه و هر فرد ممکن است نشانه‌ها و شرایط خاص خود را داشته باشد. اما مهم این است که بتوانیم رابطۀ خود را به صورت صادقانه و منصفانه ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا این رابطه به ما ضربه می‌زند یا نه. اگر جواب مثبت است، باید جرئت خروج از این رابطه را پیدا کنیم و به دنبال رابطۀ سالم‌تر و بهتری باشیم.

پیام بگذارید

X